fbpx

Konverteringsoptimering (CRO)

Öka din försäljning eller användare genom att förbättra konverteringsgraden på din hemsida.

Vad är konverteringsoptimering (CRO)?

Internettrafik är väldigt inkonsekvent. Om du inte lyckades få webbplatsbesökare att gå in i din säljtratt första gången är chansen att de kommer tillbaka och utför önskad åtgärd ganska låg. Det är en förlorad affärsmöjlighet. För att förbättra ditt företags chanser att få konverteringar är det bästa alternativet att köra en stark kampanj för konverteringsoptimering.

Konverteringsoptimering (eller CRO – Conversion Rate Optimization) är processen för att optimera din webbplats eller målsida för bästa möjliga användarupplevelse och möjlighet till att maximera konverteringar.

De optimerade elementen kommer att baseras på besökarnas beteende för att förbättra chansen att få önskade åtgärder (konverteringar). Detta kan betyda köp, lead, registrering av e-postlistor, nedladdningar av appar, skicka in formulär och mer.

Några exempel på vad kan vill att sina besökare eller användare ska göra:

  • Genomföra ett köp
  • Begära en offert
  • Kontakta er via telefon eller e-post
  • Signa upp på er tjänst
  • Anmäla sig till event
  • Börja prenumera på ert nyhetsbrev
  • Börja använda en app
  • Börja använda en tjänst

En bra strategi för konverteringsoptimering hjälper dig inte bara att spara tid, pengar och ansträngningar utan låter dig också utforska nya tillväxtstrategier för ditt företag. Med andra ord låter konverteringsoptimering dig få en djupare förståelse för webbplatsens användbarhet tillsammans med besökarnas beteende och riktlinjer för hur du får din UX att fungera för ditt företag. Konverteringsoptimering tar bort gissningarna från ditt företags digitala marknadsföring.

Konverteringsoptimering

Vilka är några av viktigaste delarna av optimering av konverteringsoptimering?

CRO är en omfattande process och kräver flera faser att genomföra. En framgångsrik kampanj för konverteringsoptimering använder djupgående resultatanalyser, flera tester, högkvalitativt och relevant innehåll och slutsatser. En CRO-kampanj har flera primära element.

Landningssidor

Så du vill att folk ska besöka din webbplats i hopp om en konvertering. Men erbjuder din målsida den bästa användarupplevelsen? Ser det estetiskt tilltalande ut?

En målsida är en webbsida som gör att du kan fånga en besöksinformation via ett lead-formulär. Med en optimerad målsida kan du effektivisera dina marknadsförings- och leadgenereringsinsatser. 

Målsidor är i sig utformade för besökare att utföra en åtgärd som kan leda till omvandlingar.

En väl utformad målsida kan ge fördelar som:

Copy

Även om en användbar och väldesignad webbplats kan få trafiken att flyta är det orden eller formuleringarna på er webbplatsen (copy) som kan fånga dina besökare och göra dem till potentiella leads. Om du publicerar relevant och engagerande innehåll som belyser produktens eller tjänstens övertygelse ökar chansen att besökarna stannar kvar på din webbplats och utför en åtgärd.

Dålig copy kan döda dina chanser för konvertering. Om du vill att folk ska ringa dig, ladda ner en app, registrera dig för något eller fylla i ett formulär är bra copywriting något du inte kan förbise.

Att spendera tid på din copy kan ge din marknadsföringskampanj följande fördelar:

Struktur och navigering

Enligt en undersökning kommer 38% att sluta engagera sig med en webbplats om den har dålig layout eller innehåll. Om din webbplats är förvirrande att navigera är det en dålig upplevelse för användarna. Detta är uppenbarligen inte bra eftersom 88% av onlinekunderna är mindre benägna att återvända till en webbplats efter en dålig upplevelse.

Det är därför din webbplats struktur och navigering bör vara på plats.

Strukturen på din webbplats bör fokusera på att ge bra användarupplevelse, och det uppnås genom enkel navigering. Webbstruktur refererar till diagrammet som visar hur dina webbsidor interagerar med varandra. Användare börjar vanligtvis navigera på hemsidan och utforskar sedan en serie kategorier och underkategorier. Ditt fokus är att göra flödet av navigering så flytande som möjligt. Annars kommer besökarna slutligen att överge webbplatsen.

Med en korrekt strukturerad webbplats blir navigering en lek för besökare och kommer bara att resultera i fler omvandlingar men också förbättra ditt varumärkes rykte.

Laddningstid av landingssidor och hemsida

För många onlineföretag är en hög avvisningsfrekvens praktiskt taget en mardröm. Avvisningsfrekvensen är procentandelen besökare som landar på din webbplats men navigerar bort efter att endast ha visat en sida och inte utfört någon önskad åtgärd.
En av de största synderna av högre studsfrekvenser är lång sidhastighetshastighet.

Vill du öka din omvandlingsfrekvens? Låt dina webbsidor laddas snabbare. Sidhastighet (se din hastighetsscore här) är en annan huvudkomponent i alla optimeringsinsatser för omvandlingsfrekvens eftersom det direkt påverkar dina webbplatsbesökares upplevelse. När din sidhämtningshastighet ökar, desto högre avvisningsfrekvens.

Till exempel förväntar sig den genomsnittliga användaren att webbplatsen laddas inom 2 sekunder och den har en ganska låg studsfrekvens på 9,61%. Å andra sidan, om en sida tar mer än 6 sekunder blir avvisningsfrekvensen 32,3%. Detsamma gäller för mobilanvändare. Enligt Google kommer mer än 50% av mobilanvändarna att lämna en webbplats när den laddas på mer än 3 sekunder.

Kom ihåg att om användare lämnar en webbplats på grund av dålig erfarenhet (i det här fallet en sida med långsam laddning) finns det en god chans att de inte kommer tillbaka.

Formulär

Formulär är mycket viktiga för många företag, särskilt om de är en del av deras försäljningstratt. Formulär anses vara kundens kontaktpunkter och du kan förbättra konverteringarna genom att optimera dem. Det finns många sätt att utveckla formulär för webbplatser, men inte alla kanske fungerar för ditt företag. Generellt har omfattande och optimerade formulär fungerat för många företag medan minimala har arbetat med många andra.

Detta blir en balanshandling för ditt CRO-team, mellan leadvolym och leadkvalitet för att få bästa avkastning. Nedan följer några grundläggande formoptimeringstips som kommer att förbättra dina formulär avsevärt:

1. Färre fält rekommenderas – så är det inte alltid men i allmänhet vill du ha färre fält på dina webbsidor. Detta gäller särskilt om ditt säljteam enbart vill fokusera på de allvarligaste leads. Annars kan du lägga till ytterligare fält i fall som när du vill skaffa mer demografisk information.

2. Gör dina formulär enkla men ändå snygga – Liksom allt på din webbplats bör dina formulär också vara estetiskt tilltalande eftersom det motsvarar bättre användarupplevelse. Bra formulär bör vara enkla utan extra designelement som blinkande text, verktygstips osv. Formulär bör också vara progressiva när det gäller betydelse vilket innebär att du bör prioritera de viktigaste fälten först och därefter följt av mindre viktiga.

3. Gör lösenordskapande en bris – Enligt branschdata är lösenordsfält det mest tidskrävande att fylla. Du kan förbättra upplevelsen av att skapa lösenord genom att tillhandahålla en UX för validering av lösenordsstyrka för dina registreringssidor.

4. Tänk på inlämningsformulär med ett klick – Att ha en Google eller Facebook SSO är ett annat bra sätt att förbättra din konverteringsprocess. Oftare är inte besökare redan inloggade på dessa webbplatser vilket gör det lättare att konvertera dem. Detta effektiviserar också registreringsprocessen eftersom det hoppar över behovet av att skapa och komma ihåg ett lösenord. SSO-formulär fungerar dock inte för alla, särskilt inte för företag som behöver e-post-ID.

A/B-testing

När det gäller konverteringsoptimering kommer gissningar inte att minska det – och det tas hand om genom att utföra A / B-test. Den avgörande faktorn om din webbplats får bra trafik och om besökarna konverteras är din omvandlingstratt. Som ägare på nätet vill du att användare ska vidta önskad åtgärd på din webbplats, varför din tratt måste optimeras.

Ett bra sätt att optimera webbplatsens omvandlingstratt är genom A / B-testning. Även kallad split-testning, A / B-testning är processen att visa två versioner av samma webbsida samtidigt till olika målgruppssegment. Till slut kommer du att jämföra vilken sidversion som har lett till fler konverteringar. Nästan alltid går du med varianten med högre omvandlingar, så att du kan optimera därefter för bättre resultat.

A / B-testning gör att du kan bestämma vilka ord, bilder, videor, fraser och andra element som fungerar bäst. Även en mindre förändring kan få användarna att klicka eller tvärtom. A / B-tester kan ge fördelar som minskade studsfrekvenser, få bättre ROI från trafik, göra justeringar med låg risk och mer.

Vi berättar hur ni kan skapa tillväxt

På Searchfront fokuserar vi på mätbar digital marknadsföring, med målet att hjälpa våra kundföretag att göra resultat och växa. Vi mäter, testar och bevisar allt det vi gör och vi nöjer oss inte bara med ok resultat.

Vill du överge den traditionella marknadsföringen till förmån för en mer resultatdriven digital marknadsföring? Vi hjälper dig gärna!

Kontakta oss för gratis prisförslag

Vi återkopplar till dig inom 24 timmar.