fbpx

Growth Marketing

Vad är Growth Marketing och hur kan det hjälpa mig?

Vad är Growth Hacking / Growth Marketing?

Growth Hacking eller som vi kallar det Growth Marketing är en relativt ny benämning på en marknadsföringsstrategi där man använder sig av relevant data för att kunna skapa lyckade marknadsföringsföringsmetoder för att få din verksamhet att växa.

Begreppet Growth Hacking myntades av Sean Ellis, då han arbetade med flera startups med begränsad marknadsbudget istället använder sig av data för att få de digitala tjänsterna att växa i antalet användare. Metoden brukar vanligtvis förknippas med strategier som fokuserar på att försöka hålla så låga kostnader som möjligt men samtidigt få så många följare eller skapa största möjligt tillväxt som möjligt med begränsad budget eller nya taktiska grepp.

Hur börjar jag arbeta med Growth Marketing?

Marknadsföring som sökmotormarknadsföring, i sociala medier sökmoroptimering och e-postmarknadsföring är olika sätt att nå relevant målgrupp för ditt företag. Genom att arbeta med growth marketing ska alla dessa marknadskanaler arbeta för att uppnå samma målsättning genom att utnyttja din marknadsbudget på allra bästa sätt.

När vi arbetat med growth marketing utgår vi alltid från kundens nuvarande situation. Vissa kan ha en stort kundregister som man kan påbörja att bearbeta men vissa börjar från noll. Man får helt enkelt utgå från varje enskilt företag för att påbörja sitt arbete.

Men för att sammanfatta så handlar growth marketing framförallt att använda sig av data för att analytiskt grunda sina val på något beständigt och sedan använda sina kreativa och tekniska egenskaper för att göra konkreta åtgärder. Sedan handlar det om att testa sig fram för att förstå sin målgrupp.

Growth Marketing

Några av de saker som vi hjälper dig med när vi arbetar med growth marketing:

Google Analytics

Google Analytics är ett statistikverktyg från Google som mäter och analyserar besöksstatistik. Med hjälp av detta verktyg kan vi även analysera besökares beteende, intressen, kön och ålder etc. På så sätt vet vi vilken målgrupp som är intressant och mindre intressant för just din verksamhet. Första steget till att börja spåra besökare genom Google Analytics är att sätta upp ett konto och implementera ett script på webbplatsen.

Användarupplevelse (UX)

UX är en förkortning på User experience (användarupplevelse). När man arbetar med growth hacking är det A och O att testa olika gränssnitt och hur dem förändrar besökares beteende positivt och negativt. Det går också ut på att analysera kundens resa från första kontakten med din produkt/tjänst till kunden lämnar eller köper produkten. För att få fram statistik och beteende på UX metoder använder vi ovan verktyg Google Analytics, en kombination av dessa verktyg är verkligen kraftfullt.

Sökmotoroptimering (SEO)

Hur ska vi då driva trafiken till webbplatsen? Det är här sökmotoroptimering (SEO) kommer in i bilden som ännu ett verktyg i growth hacking. Det handlar om att skapa innehåll och optimera webbplatsen för relevanta sökord och på så sätt nå en högre position hos sökmotorerna. Genom löpande arbete av SEO kan vi optimera din webbplats för att få maximal exponering till organisk trafik.

Digital marknadsföring

De tre arbetsmetoderna ovan är grunden till en lyckad growth marketing. Självklart arbetar vi även med digital marknadsföring för en bredare spridning. Det kan handla om annonsering på Facebook, Instagram eller YouTube beroende på var dina potentiella kunder befinner sig.

Vi berättar hur ni kan skapa tillväxt

På Searchfront fokuserar vi på mätbar digital marknadsföring, med målet att hjälpa våra kundföretag att göra resultat och växa. Vi mäter, testar och bevisar allt det vi gör och vi nöjer oss inte bara med ok resultat.

Vill du överge den traditionella marknadsföringen till förmån för en mer resultatdriven digital marknadsföring? Vi hjälper dig gärna!

Kontakta oss för gratis prisförslag

Vi återkopplar till dig inom 24 timmar.