fbpx

Optimera Google My Business: Guide till att förbättra din lokala SEO9 min lästid

Guide: Google My Business

Google My Business är ett gratisverktyg som Google erbjuder som är till för företagare, så att de enklare ska kunna hantera hur deras information visas i sökresultaten. Med Google My Business kan du hantera din plats på Google Maps, kunskapsgrafen och dina Google-recensioner. Om du har ett lokalt företag bör du definitivt ställa in din företagsplats på Google My Business så att människor kan hitta dig när de söker i Google Maps.

Din Google My Business-listning visar enkelt viss information som kan vara väldigt värdefullt för kunden som söker. Hälften av konsumenterna som gör en lokal sökning på sin smartphone besöker en butik som de hittade samma dag som de sökte, det inte därför det är så viktigt att se till så att företags information är korret. Detta är några av de viktigaste informationen som du kan dela med dig till dina kunder:

  • Adress / Företagsadress
  • Öppettider
  • Kategori (vilken bransch som företaget verkar inom)
  • Recensioner

När människor gör en sökning på Google ser de en karta och en lista över de tre bästa lokala företagen som finns i närheten innan de ser andra resultat.

I lokala sökningar som denna får användarna massor av information om de tre bästa valen direkt – de kan se både hur andra kunder har betygsatt platsen och hur långt de är borta. För de flesta konsumenter är det tillräckligt med information för att fatta ett beslut och gå ut utan att bry sig om att scrolla längre ner i sökresultaten.

För lokala företag är det lika viktigt att se till att din Google My Business listning är optimerad. Så här optimerar du din Google My Business-listning:

1. Ställ in din Google Business-listing (om du inte har gjort det ännu).

Det första steget är att konfigurera (eller göra anspråk på) din Google My Business-listing. Gå till Googles sida om mitt företag och klicka på “Starta nu” i det övre vänstra hörnet. Fyll sedan i alla relevanta fält som Google erbjuder. Du vill se till att profilen är så komplett som möjligt och att all information är korrekt.

Har du inte en butik eller en fysisk plats som användarna kan besöka? Du bör fortfarande ha kontroll över Google My Business-listning! När du skapar ditt Google My Business-konto frågar installationsguiden om du vill lägga till en plats som kunder kan besöka. Om du svarar nej kan du lista ditt företag som ett ”serviceområdesföretag” för att ange vilka städer eller postnummer du verkar inom.

Är ditt företag redan listat men det inte är du eller någon annan som gjort det?

Det kan mycket väl vara så att ditt företag redan finns listat på Google. Men det är varken du eller någon annan som har sett till så att det blivit listat. Det kan vara så att Google automatiskt har listat din verksamhet, men det betyder inte att du inte borde göra något åt det. När du söker efter ditt företag kommer det mest troligt att se ut såhär i Google My Business-listningen:

Begär tillgång till Google My Business

Om du väljer Äger du företaget? Kommer du komma till en sida där du antingen kan begära tillgång till Google My Business-listningen eller så ser du en hint om vilken mailadress som är den som är huvudadministratör för listningen. Om det redan är någon som är huvudadministratör för företaget kan du begära tillgång till kontot. Om personen som är ansvarig inte godkänner din förfrågan kan du överklaga och begära att Google skickar en ny verifikationsbrev till den adress som företaget är skrivet på.

2. Välj en relevant, specifik kategori eller mer konkurrensutsatta.

Den kategori du väljer hjälper Google att avgöra vilka sökningar din lokala lista hör till. Du måste välja från listan med tillgängliga kategorier, du kan inte skapa din egen. Om det inte finns en specifik kategori som beskriver vad ditt företag är, kan du sätta upp en mer allmän kategori som fortfarande beskriver ungefär vad du gör.

Exempel på kategorier i Google My Business

Men om möjligt vill du gå till den mest specifika kategorin som finns tillgänglig. “Livsmedelsbutik” är en mer konkurrenskraftig term än “Exklusiv livsmedelsbutik” eller “Indisk livsmedelsbutik.” De senare kategorierna är mer benägna att sätta dig i topp tre för relevanta sökningar, särskilt om du är i en stad med många livsmedelsbutiker.

3. Ladda bilder med hög upplösning i hög kvalitet.

Foton hjälper din listning att sticka ut och ger potentiella kunder en glimt av vad de kan förvänta sig. Se till att du använder bilder av hög kvalitet som får ditt företag att se bra ut och visa upp dina produkter (om du säljer fysiska produkter).

Bilder för Google My Business

Överväg att anställa en Google-godkänd fotograf för att skapa en virtuell 360-visning av ditt företag för kunder. Enligt Google genererar listor som har en virtuell turné och foton dubbelt så mycket intresse som de utan.

4. Se till att din information stämmer överallt.

En sak som Googles algoritm ser på för att verifiera legitimiteten för en listning är en konsekvens i hur den listas på olika webbplatser. Även om det verkar enkelt – din adress bör vara densamma varje gång du anger den någonstans. Till exempel kanske du har skrivit ut v. istället för vägen på något ställe.

Välj ett vanligt sätt att skriva ut din adress, ett konsekvent telefonnummer att använda och se till att alla dina listor matchar både varandra och den information du tillhandahåller på din webbplats. Och arbeta med att få din webbplats listad i så många relevanta kataloger som möjligt.

5. Använd ett lokalt nummer.

Förutom att hålla ditt telefonnummer konsekvent mellan dina olika listor är det också viktigt att använda ett telefonnummer med ett lokalt riktnummer. Detta kan vara en extra signal till Google att du faktiskt är lokal. Se till att numret du använder för din Google My Business-lista också visas någonstans på din hemsida eller vilken målsida du länkar till från din Google-lista.

6. Undvik regelbrott.

Allt arbete du gör för att optimera din webbplats eller din lokala lista kommer att vara till intet om du åläggs en påföljd. Google avbryter företagsinformation för en rad brott. Att bli avstängd är stressande, förvirrande och dåligt för affärer, så det är bäst att undvika att göra något som sätter dig i riskzonen för det.

Läs igenom Googles riktlinjer för Google My Business-listor så att du har en fullständig förståelse för vad du inte ska göra. Några av de viktigaste sakerna att undvika är:

  • Använda en URL som omdirigerar till din webbplats URL, snarare än själva webbadressen.
  • Försök att lägga till nyckelord i ditt företags namnfält.
  • Har flera lokala listor för samma företagsplats.
  • Använd vilken adress som helst för ditt företag som inte är en fysisk butik eller kontorsutrymme där du träffar kunder.

7. Uppmuntra dina kunder att ge dig recensioner.

Du kommer att märka att de lokala företagen i kartan i en lokal sökning vanligtvis har stjärnbetyg bredvid deras namn. Google vill ge användarna den mest användbara informationen, och användare vill hitta det närliggande företaget som verkar bäst. I båda fallen gynnar det ditt företag att ha en många stjärnor (bra recensioner).

Be dina nöjda kunder att ta några minuter för att ge dig en recension på Google. Inkludera en uppmuntran om reklammaterial som du delar ut eller lägger ut i din butik. En liten nudge eller en påminnelse om hur mycket det betyder för ditt företag kan göra dina lojala kunder så mycket mer benägna att ta sig tid att säga några vänliga ord om dig.

8. Se till att din webbplats och innehåll är optimerat för sökningar.

Alla vanliga SEO-råd som hjälper till att stärka din webbplats auktoritet fungerar också för att stärka dig i Google My Business. Fokusera inte på att optimera din lokala listning utan att optimera din webbplats också.

Se till att du:

  • Använd relevanta nyckelord i metataggarna och kopiera på varje sida, där du kan göra det naturligt.
  • Skapa innehåll med lokalt fokus.
  • Leta efter lokala länkmöjligheter.

En stark webbplats som är optimerad för både dina kunder och sökmotorer kommer att vara mycket mer trolig att göra dig till topp tre i en lokal Google-sökning.

Lokalt SEO-arbete tar lite tid och arbete, men fördelarna kan vara stora. Du vill vara lätt att hitta när någon i din stad letar efter det du säljer, och Google är det bästa sättet att komma framför dina kunder i det ögonblicket. Låt inte möjligheten glida förbi eftersom du inte tog dig tid att optimera din Google My Business-listning korrekt.