fbpx

A/B-testing statistik7 min lästid

För många företag är det vanligt att ta risker, och ibland blir dessa faktiskt framgångsrika. Tyvärr så är det inte alltid som det blir det, och speciellt inte som nystartad egenföretagare. Det är därför det är en god idé att använda sig av en metodologi som A/B-testing innan man börjar att marknadsföra sina kampanjer, eller till och med innan man lanserar sin hemsida.

A/B-testing är en statistisk metod att jämföra två varianter eller fler av samma hemsida, nyhetsbrev eller kampanj, så att företag kan välja den variant som konverterar flest kunder. Det är ett kriterium för framgång, och om det görs rätt, kan det leda till nya kunder och snabb tillväxt. Anledningen som vi har gjort denna lista med viktiga A/B-testingstatistik är för att hjälpa dig och guida vilken typ av A/B-testning som du vill göra.

Några intressanta A/B-testingfakta

  • Mer än hälften av alla marknadsförare använder sig av A/B-testing som en metod för konverteringsoptimering.
  • Marknaden för verktyg inom A/B-testing beräknas att omsätta mer än en miljard dollar innan 2025.
  • Mindre än hälften av alla moderna företag använder sig av A/B-testingverktyg i deras utveckling.
  • Att A/B-testa sökord/uttryck kan dubbla din CTR i PPC-annonsering.
  • Axway ökade sin ROI med 291% när de började testa deras landningssidor i alla deras PPC-kampanjer.

Generell A/B-testingstatistik

  1. Marknaden för A/B-testningsverktyg beräknad omsätta mer än 1 miljard svenska kronor innan 2025.
    QY Research visar att marknaden för A/B-testingverktyg var värd runt en halv miljard dollar 2019, men i deras rapport visar de på en tillväxt på 21,1% innan 2025, då beräknas industrin omsätta mer än en miljard dollar.
  2. A/B-testing används av 58% av alla marknadsförare som en metod för att arbeta med konverteringsoptimering.
    Som en marknadsförare kommer du konstant att arbeta med att förbättra din konverteringsgrad. A/B-testing är den mest använda metoden för att konvertingsoptimering enligt den senaste statistiken av Marketing Charts. De visar att ytterligare 35% av alla marknadsförare planerar att använda sig av A/B-testing inom snar framtid.
  3. A/B-testing trenden visar att detta är den mest använda metoden inom branschen för konverteringsoptimering
    I en undersökning av CXL, sa marknadsförare att A/B-testing är deras näst mest favorit i metodval för konverteringsoptimering. I undersökning fick metoden 4.3 i snittbetyg av 5 möjliga, bara 0,1 bakom digital analys.
  4. President Obama fick 60 miljoner dollar i kampanjbidrag med hjälp av A/B-testing
    Obamas presidentkampanj är ett exempel på styrkan i att använda sig av A/B-testing som metod för konvertingsoptimering.
  5. Ett A/B-test behöver åtminstone 25 000 besökare för att de kan anses vara statistiskt relevant för en landningssida
    A/B-testing kräver mycket tålamod och mest av allt – besökare – för att kunna ge ett statistiskt signifikativt resultat. VentureBeat’s menar att man måste nå 25 000 personer för att på en landningssida för att det ska kunna anses vara av statistiskt signifikans. Färre besökare kommer inte ge ett tillräckligt tillförlitligt resultat.

A/B-testing användarstatistik

  1. A/B-testing är den mest använda testingmetoden på hemsidor
    Användarupplevelsen för e-handel och webshopar är oerhört viktigt om man vill sälja. För att få en bra och användarvänlig hemsida behöver man använda sig av A/B-testing. Det är därför 77% av marknadsförare använder sig av A/B-testing som metod på deras hemsidor. Dessutom använder 60% sig av A/B-testing på landningssidor, 59% av e-post/nyhetsbrev och 58% inom PPC.
  2. 44% av alla moderna företag använder sig av A/B-testningsverktyg
    På marknaden finns det en uppsjö av olika split- och multivariantsverktyg. Det finns både manuella testingsverktyg, som Google Optimize, Hotjar m.m, och sen finns det mer automatiska verktyg som gör testerna per automatik. Däremot använder sig 44% av alla företag sig av någon typ av A/B-testingsverktyg.
  3. 85% av företagen efterfrågar A/B-test på call to action-knappar
    Call-to-action (CTA) är designade för att trigga en reaktion hos användaren, så att de konverterar eller engagerar sig så snabbt och bra som möjligt. 85% av företagen prioriterar att testa call-to-action knappar på deras hemsida och i nyhetsbrev.
  4. Dubbla din CTR genom att se till att använda rätt ord/uttryck i dina annonser
    A/B-testing trenden visar att testa ord eller uttryck mot varandra i annonser kan man dubbla sin CTR. Wordstream testade t.ex två annonstexter mot varandra:

    A: Get $10 off the first purchase. Book online now!
    B: Get an additional $10 off. Book online now.

    Deras hypotes var att variant A skulle lyckas bättre, men det visade sig att variant B fick dubbelt så hög CTR. Det visar alltså att ganska enkla test kan göra väldigt stor skillnad.


A/B-testing av e-post

  1. 89% av amerikanska företag använder sig av A/B-testing i deras e-postkampanjer
    Enligt Mailjet’s A/B-testingsstatistik för e-post använder sig 89% av de amerikanska marknadsförare av A/B-test för deras nyhetsbrev och e-post. Däremot är det bara 20% av europeiska marknadsförare som använder sig av samma typ av test.
  2. Ämnesraden är det mest A/B-testade för nyhetsbrev och e-post
    Samma undersökning frågade marknadsförare vilken som var den vanligaste saken som de A/B-testade, och det visade sig att det var ämnesraden.
  3. E-post som innehåller en riktig persons namn öppnas 0,53% mer ofta än ett automatiserad mail
    Enligt en undersökning som HubSpot har gjort visade det att e-post som har en riktig persons namn har högre öppningsfrekvens än de utan.

FAQ

Vad betyder A/B-test?

A/B-test, också känt som split-test, är ett experiment när man använder sig av två varianter, eller flera som testas mot varandra för att visa vilken som presterar bäst. 

Hur gör man ett A/B-test?

A/B-testing är en tidsslukande med enkel process. Det första man behöver göra är att bestämma vad man första ska testa, det bästa är att se till sin användardata och se om man hittar något intressant som man vill testa. När man har valt några saker som man vill testa får man sedan göra några varianter som man kan testa mot originalet eller testa olika varianter mot varandra.

När man ska använda ett A/B-testingsverktyg ska man hitta ett som är enkelt och smidigt att använda, och som faktiskt kan genomföra det man vill testa. När man väl kör testet ska man helst få 25 000 använder som ser sitt test för att testet ska vara statistiskt signifikant. När man väl har genomfört sitt test får man analysera resultatet och välja vilken version som man tycker fungerar bäst, eller som gav bäst resultat.

Hur använder man A/B-testing i digital marknadsföring?

Vare sig det är ett företag eller digitala marknadsföringsbyrå kan använda sig av A/B-tester för att testa två versioner mot varandra, t.ex ett nyhetsbrev, landingssida på hemsida, annonsering på Facebook eller Google Ads-annonser. Det går också att testa flera olika element mot varandra, man skulle kunna testa två olika annonstexter eller call-to-action-knappar mot varandra. När du har tagit fram de olika varianterna du vill testa, fördela användarna jämt för att kunna göra den bästa möjliga jämförelsen. Testet går ut på att ta reda på vilken variant som användarna föredrar.

Sammanfattning

Data från A/B-test är det som gör att du får värdefulla insikter för att kunna sätta dig före dina konkurrenter. Genom att A/B-testa din hemsida eller app kan du komma i fas och få värdefulla insikter redan från start. Varje gång en förändring planeras bör den A/B-testas för man vet aldrig med säkerhet hur ens användare tar till sig av förändringarna.